Het Amerikaanse bedrijf Hyperloop Transport Technologies (HTT) onderzoekt om een verbinding te maken van Bratislava, de hoofdstad Slowakije, naar Wenen en Budapest met een hyperloop. Dat is een buis waarin enorme snelheden bereikt kunnen worden.
HTT is in een concurrentiestrijd verwikkeld met een ander Amerikaans bedrijf, Hyperloop Technologies. Dat wil een verbinding aanleggen in San Fransisco.
Beide bedrijven zijn geïnspireerd door ondernemer Elon Musk. Hij is de bedenker van de hyperloop, maar heeft het druk met andere bedrijven, zoals het commerciële ruimtebedrijf SpaceX en Tesla. Hij heeft daarom helemaal geen tijd voor de hyperloop, en maakte daarom zijn plannen openbaar. Hij hoopte dat andere ondernemers het op zouden pikken.
Eerste ritjes in 2020
Die handschoen is dus opgepakt door onder meer HTT, dat een overeenkomst heeft gesloten met de Slowaakse overheid om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Als de plannen doorgaan, zou de hyperloop in 2020 af moeten zijn, meldt Wired. Er zou in eerste instantie een verbinding moeten komen met Wenen en Budapest. De kosten zijn geraamd op tussen de 180 en en 270 miljoen euro.
Concurrent Hyperloop Technologies is op dit moment bezig met het aanleggen van een testroute van ongeveer vijf kilometer in San Fransisco. Die moet aan het eind van het jaar af zijn. Wie als eerste een hyperloop heeft waar consumenten in kunnen reizen, belooft nog een spannende strijd te worden. Hyperloop Technologies denkt het traject in 2021 klaar te hebben, maar mikt - net als HTT - stiekem op 2020.
In een half uur in Parijs
De hyperloop wordt door Musk omschreven als een “kruising tussen een Concorde, een railgun en airhockey”. Het moet een alternatief vervoersmiddel zijn voor boten, vliegtuigen, auto’s en treinen.
De technologie erachter is hetzelfde als dat van een magneetzweeftrein, maar dan in een serie buizen. Door de magnetische aandrijving toe te passen in een afgesloten buizensysteem, waarin de omstandigheden optimaal zijn, kan in theorie een snelheid van 6500 kilometer per uur worden behaald.
In de praktijk wordt vaak uitgegaan van zo'n 1.000 kilometer per uur. Dat wil zeggen dat een ritje Amsterdam-Parijs, waarover je met de auto nu ruim drie uur doet, nog maar een half uur zou kosten. Ongeveer even lang als een treinritje tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl